Finland 2007/06

FINLAND, juni 2007

Voor het populaire TV-programma "Dieren in Nesten" bood het reisagentschap "Tierra" (inmiddels overgenomen door "STARLING") ons de mogelijkheid om, vlakbij de Russische grens, in de Finse wouden wilde Bruine Beren te fotograferen. Samen met mijn vriend Peter Grobben, een TV-crew en vedette Chris Dusauchoit verbleven we 4 dagen in de uitgestrekte en ongerepte Finse wildernis. Beren in de taiga!

Dag 1: Vertrek op woensdag 20 juni.

Overigens zijn dit de enige Elanden die we gedurende deze vakantie zouden waarnemen. Aangekomen bij onze lodge worden we naar onze comfortabele tweepersoonskamers gebracht. Wisten wij veel dat we die maar voor één nacht zouden gebruiken en vier nachten in een schuilhut zouden overnachten... Onwaarschijnlijk! Dàt is het woord wanneer je om één uur 's nachts in het klaarlichte woud rondloopt. Schemer is het niet, het doet eerder denken aan het licht van een grauwe regendag in Vlaanderen. Als we naar bed gaan is de fles leeg en komt de zon alweer om de hoek kijken...

Via Brussel landen we in Helsinki. Hier maakten we kennis met onze medereizigers om na een uurtje een binnenvlucht te nemen richting Kajaani. We worden er opgewacht door Ari Sääski die ons met een minibus zo'n 150 km verder, tot vlak bij de Russische grens brengt. De sfeer is gezellig, uitgelaten. Wanneer in het busje plots een Whiskyfles opduikt, is het meteen duidelijk dat het vrij gezellig wordt! Reisleider Misjel Decleer is een oude vriend en kenden we natuurlijk al jaren, maar ook Chris en zijn filmcrew blijken heel hartelijke mensen. Ook met de twee andere reisgezellen, Mark en Hilda klikte het meteen. Tijdens een eerste stop aan een van Finlands talrijke meren, zien we onze eerste vogels van de reis. Een Roodkeelduiker vliegt over, een Koperwiek zit te zingen en een Houtsnip zoeft over. Verder horen we nog een Roodmus zingen en zien we een Taigagaai. Brilduikers zwemmen op het meer, in de verte hoorden we een Raaf. Op de kaarsrechte weg steken een paar Elandkoeien over en een weinig laten zien we in een open plaats in het woud, een prachtige Elandstier. Overigens zijn dit de enige Elanden die we gedurende deze vakantie zouden waarnemen. Aangekomen bij onze lodge worden we naar onze comfortabele tweepersoonskamers gebracht. Wisten wij toen veel dat we die maar voor één nacht zouden gebruiken...

Dag 2, donderdag 21 juni 2007, "eerste berennacht"

Het is vandaag de langste dag van het jaar en dat is meteen ook de datum van het grootse "midsummerfeest" in Finland. De traditie wil dat je als FIN op 21 juni dronken wordt en je vervolgens in een meer springt! Na een nachtje actief fotograferen ban ik vandaag al weer vanaf zes uur paraat. Peter blijft lekker soezen, maar bij mijn teugkomst voor het ontbijt van 9 uur heb ik de omgeving verkend én een Taigagaai en Roodkeelduiker gefotografeerd! Na het ontbijt neem ik Peter mee naar een nabijgelegen meertje. We proberen een ander stel Roodkeelduikers, maar dat lukt niet écht. De vogel zit, (in tegenstelling tot die van het dichtste nabijgelegen meer, waar ze al twee jongen hebben), nog op eieren en reageert erg schuw. Een Broedende Stormmeeuw gaat op een den zitten en dat levert leuke beelden op. Als we terug bij ons logies aangekomen komt "Lassie", de plaatselijke hond een kuikentje van een Houtsnip brengen. Bij controle blijkt deze pullus een verharde, slechte poot te hebben. Waarschijnlijk heeft de hond het arme kuiken gewoon dood gevonden. We proberen nog plaatjes te schieten bij een nestkast met een broedende Pimpelmees, een plaatselijke broedende Oeverloper en een nest van een Huiszwaluw op een lamp. Na de lunch is het weer tijd om ons in een schuilhut te nestelen. Chris, onze TV-vedette is vanwege talrijke muggenbeten erg ziek geworden. Hij moet worden afgevoerd naar het hospitaal. Het ziet er even beroerd uit, maar gelukkig gaat het "slechts" over een hevige opstoot van een allergische reactie. Na enkele inspuitingen kan hij 's anderdaags de ploeg vervoegen.
Een beren-schuilhut is eigenlijk bedoeld voor 2 personen. Echter, nood breekt wet en ... het moet maar.... Klank- en cameraman, reporter, en twee fotografen wringen zich in het hokje, en dat voor de ganse nacht! Eten (fijne picknick krijg je elke nacht mee), drinken, werken (fotograferen!), slapen én je behoefte doen op een paar vierkante meter zonder dat je ook maar enig geluid mag maken... dat is iets wat je eigenlijk geen twee nachten wil meemaken.... Maar het moet gezegd; iedereen zat op dezelfde golflengte en met zijn allen hadden we één doel voor oog: Die  beren fotograferen en/of filmen, dat zou gewoon lukken! stond! Toen dan ook de eerste Bruine Beer verscheen raakte we allen een beetje in euforie en dat zou zo blijven tot de morgen aanbrak... Het was die nacht een komen en gaan van Bruine Beren, we zagen op zijn minst vijf verschillende exemplaren, waaronder een buitengewoon zwaar mannetje.

Dag 3, vrijdag 22 juni 2007, "tweede berennacht"

Om 7.00 u kwam Arie ons uit onze schuilhut bevrijden en opgetogen strekken we even de benen in de taiga. Vlug-vlug moesten een paar scenes voor het TV-programma van Chris nog worden overgedaan waarna we een boswandeling maken. De gids toont ons overal berensporen. Bijna middag en een stevig ontbijt van spek en eieren gaat er goed in. De TV-crew gaat vandaag al naar huis en zij moesten hun terugvlucht halen. Samen met  Misjel besluit om de anderhalf uur durende trip naar het vliegveld mee te maken. Na het afscheid en de klassieke vakantiebeloften reed Sabrina, de plaatselijke (Franse!) berengids ons via een andere, interessantere weg terug. We stoppen voor leuke waarnemingen als een koppel Wilde Zwanen met jongen. Terug "thuis" staan Marc en Hilda ons op te wachten. Terwijl we aan het keuvelen zijn, komt een Grote Kruisbek vlakbij zitten en laat zicht uitgebreid fotograferen. Wat een meevaller!!!  Peter komt ons vervoegen. Hij verteld me opgewonden over zijn fotojacht op een Hazelhoen met kuikens. Jammer genoeg heeft hij de vogels niet helemaal vrij gekregen, maar misschien komen er nog wel kansen?

Intussen wordt het weer tijd voor een stevige lunch (hier geen konijn, maar gehaktbrood met pruimen), om daarna te vertrekken naar onze schuilhut "voor één nacht". Wat een grandioze luxe om nu met ons tweeën te installeren... Het weer speelt veel beter mee dan de vorige avond, en onder prachtig zonlicht kunnen we even later al onze eerste beer fotograferen. ook voor vogels (onze beider eerste liefde) krijgen we tijd: Brilduikers strijken neer in "ons" meertje en vlak voor de hut komen Grote Bonte Spechten profiteren van het lokvoer voor de beren. De Noordelijke Geelpootmeeuwen (Larus argentatus ommisus) laten hun fletse gele loopbenen vergelijken met het intens-geel van dat van de Kleine Mantelmeeuwen. Het geluid van de mekkerende, baltsende Watersnippen is niet uit de lucht. Niet de enige steltloper, want hier broedt ook Witgat, Bosruiter, Tureluur en Groenpootruiter. Een uur na middernacht wordt het berenverkeer wat minder. We vinden het welletjes en uitgeput vallen we voor een paar uur in slaap. Ik wordt gewekt door het felle licht van een prachtige "sunrise".

Geen beren op dit uur maar de "sunrise" over het meertje, die ik van uit de hut kan fotograferen zal me altijd bij blijven. Het sonore gesnurk van mijn vriend doet me echter gauw besluiten om zijn voorbeeld maar te volgen. Even later, om 7 uur, worden we door Sabrina, de Franse gids, met hard geklop op de deur van de hut gewekt. Tijd voor het ontbijt!

Dag 4, zaterdag 23 juni 2007, "derde berennacht"

Na een fiks ontbijt maken een wandeling richting Russische grens. We zien en fotograferen onze eerste Eekhoorn, en heel wat vogels komen op de lijst. Een Goudvink laat zich helemaal door mijn imitatie-roep verleiden, maar ook Wilgengors, Boompieper en Kramsvogel komen op de lijst. Eigenaardig genoeg wordt er geen enkele Taigagaai meer gezien. We vinden de sporen en keutels van Elanden, genieten van de weidse wouden met het alles overdekkende korstmos en naderen het niemandsland tussen de Fins-Russische grens. Borden waarschuwen ons om zeker niet verder te gaan... Peter en ik doen er alles aan om het Hazelhoen voor de lens te krijgen, maar dat lukt niet. Na de lange terugweg genieten we van een late lunch. Vannacht wordt dus onze laatste berensessie! Wij krijgen de op één na beste hut toegewezen en besluiten om deze laatste nacht niets aan het toeval over te laten. Minstens één uur zijn we druk met het installeren van ieder twee camera's. Nauwelijks klaar of de eerste beer dient zich al aan! Het wordt een feest! De ganse nacht is het een geklik van jewelste. De beren geven een show die we niet licht zullen vergeten. Zowat het ganse (in onze dromen verwacht) scenario komt er uit: beren close-up's, beren in het landschap, beer in boom klimmend, beren met de tanden bloot, beren met spiegelbeeld in het water, .... noem maar op en we hebben het! Als bonus krijgen we zelfs (heel kortstondig) een Veelvraat te zien! De ganse nacht zijn wij en de Bruine Beren in de weer, en zelfs met het fel opzettend ochtendlicht blijven we nog schieten. Moe maar voldaan komen we om 07:00 uur uit de hut en beseffen dat het over is... De laatste sessie was ongetwijfeld de beste en het wordt, samen met de overige fotografen één lange babbel over de ervaringen van die laatste nacht.

Dag 5, zondag 24 juni 2007, terugreis

Ik besef dat het de laatste uren zijn die ik in deze betoverende Taïga ben. Daarom wil ik het nog even rekken en blijf ik op de "berenplaats" rondhangen. Ik maak er foto's van berensporen, plantjes en omgeving en neem de tijd voor zaken die ik al een paar dagen wilde doen, maar geen tijd voor kreeg. Een Kuifmees en een Gekraagde Roodstaart houden me nog even aan de praat, maar ik slaag er niet in ze te fotograferen. Ook de Wilgengors probeer ik nog eens, maar de vogels werken niet mee. We leggen er ons bij neer en beseffen dat we voor optimale vogelfotografie minstens een maand te laat zijn. Niet getreurd, we waren hier immers om "beren te schieten" en deze trip is dan ook 100 % geslaagd. Moe maar voldaan pakken we onze spullen. Een paar uur later staan we al op het plaatselijke vliegveld in Kajaani. Daar wacht ons een vlucht naar Helsinki en vandaar naar Brussel. Het is weer mooi geweest!

Rudi Debruyne, 2 juli 2007

____________________________________________________________________________________________________